“We have all sorts of possibilities in us. But what work it takes to discover them.”
​
I detta ömsinta dubbelporträtt sammanförs far och son av slumpen. Renoir den äldre är rullstolsburen och märk av långt gången reumatism, penseln kilas försiktigt fast mellan de krumma fingrarna. Sonen Jean är nyss hemkommen från första världskrigen där han ådragit sig en skada på…Tillsammans spenderar de dagarna i Augusts lägenhet i Paris, omgivna av kvinnor som lagar mat, tvättar Augusts penslar och sjunger högljutt i rummen bredvid. Jean inser möjligheten att komma nära fadern, och det är deras samtal resulterar i boken ”Renoir – My father” som utkommer 1962, 43 år efter att fadern gått bort och Jean själv blivit en gammal man.
​
​
Så, vad är det för bild av August, den store impressionisten, som målas upp av sonen? Det är inte en uppgörelsebok, här finns inget ont blod eller illvilja mot fadern. Det är ett ömsint porträtt av en motsägelsefull och egensinnig man, en ”workmans painter” som han själv beskriver sig själv. Epitetet konstnär använder han motvilligt, han litade inte på fantasi och avskydde allt intellektuellt.
”My father would never outsmart anyone. For him, to be “smart” was the worst of misfortunes.”
Världen skulle upplevas via sinnena, och främst via känseln och händerna. Det var en av hans främsta uppmaningar till sonen, ta noga vara på dina händer, den är med dom du upplever din omvärld, det är med dom du skapar kontakt.
​
Renoir beskrivs som samvetsgrann (mår dåligt av vita lögner), som stolt ( han skryter om hur han aldrig var skyldig pengar) och pryd. Det är en mans tillbakablick på livets i dess skymning, allt är överdrivet och självklart i hans minne.
​
I boken vill sonen underhålla och imponera, men främst vill han lära känna och förstå. Han snappar upp detaljer här och där, han lyssnar och minns; sammanfogar de olika fragmenten till något som kan ta formen av en man, en pojke och en far. Lika mycket som det är ett porträtt av fadern så är det ett porträtt av Paris och den anda som rådde där under 1800-talets andra hälft.